Visitation

Visitationsprocedure

  • Sofieskolen modtager via socialrådgiveren på Sofieskolen henvendelse fra kommuner om optagelse af børn og får tilsendt relevante oplysninger. Det kan for eksempel være børnepsykiatrisk undersøgelse, beskrivelse fra nuværende tilbud eller § 50 undersøgelse.

 

  • Visitationsudvalget på Sofieskolen, der består af ledelsen, psykolog og socialrådgiver, vurderer, om oplysningerne er tilstrækkelige til umiddelbart at afgøre, om barnet hører til vores målgruppe. Det vil sige børn med en diagnose inden for autismespektret eller børn, der er under udredning med sandsynlighed for, at de får denne diagnose.

 

  • På baggrund heraf træffer visitationsudvalget afgørelse om, hvorvidt der skal arbejdes videre på sagen.

 

  • Den henvendende kommune får hurtigst muligt en kvittering for modtagelsen af akterne, samt besked om den videre procedure, der bl.a. indbefatter en anmodning om at indhente accept fra forældrene til, at vi (psykolog og/eller afdelingsleder) kan besøge barnet i hjemmet og/eller på skole/institution. Vi vil i processen gerne have besøg af forældrene og høre deres vurdering af barnets behov. Vi bestræber os på, at afslutte sagsbehandlingen inden for 2-4 uger.

 

  • Visitationsudvalget mødes igen og vurderer på baggrund af papirerne samt besøget, om barnet er inden for målgruppen og vil kunne profitere af vores tilbud. Er dette tilfældet, bliver barnet optaget på venteliste. Er der en ledig plads, og passer denne til barnet, kan pladsen tildeles, umiddelbart efter at kommunen har givet betalingstilsagn.

 

  • Den henvendende kommune får meddelelse om beslutningen og videreformidler den til forældrene. Vi giver ligeledes besked, hvis barnet ikke hører til målgruppen, eller hvis vi vurderer, at barnet ikke kan profitere af vores tilbud.

 

  • Sofieskolen giver besked til Gladsaxe Kommune om beslutningen. Gladsaxe Kommune indhenter betalingstilsagn og iværksætter opkrævning.

 

  • Alle henvendelser registreres af Sofieskolens socialrådgiver.

 

 

Takster

Såfremt barnet er særligt ressourcekrævende, kan der etableres et særligt tilbud med en højere normering end normalt. For dette opkræves en særlig takst. Barnet vil dog stadig som udgangspunkt være integreret i den almindelige dagligdag på skolen, og den særlige indsats kan vare en kortere eller længere periode alt efter behov.

Klagevejledning