Sofiebo

Præsentation

Sofiebo er et børne- og ungehjem med plads til 18 børn og unge. Afdelingen har til huse i et villakvarter på Damsagervej 9, 3500 Værløse. Bygningerne er opført i 2019 og ligger i Ballerup kommune.

Sofiebo Tlf.: 44 98 47 57

Indretningen

Børnene/de unge har eget værelse med bad og toilet. Værelset indrettes i samarbejde med forældrene, for eksempel med børnenes/de unges yndlingsting hjemmefra. Det er dog vigtigt, at indretningen er simpel og autismevenlig.

Udover børnenes/de unges værelser er der opholdsrum, grupperum samt et stort fælles køkken med to fastansatte kokke, der laver mad til beboerne og personalet. Børnene/de unge er ofte med i køkkenet, hvor de for eksempel lærer at lave mad og bage.

Fysisk aktivitet og tæt på naturen

Sofiebo har store udendørs arealer og ligger tæt på Hareskoven. Dette giver børnene/de unge mulighed for fysisk aktivitet udendørs og for at komme tæt på naturen.

Fokus på miljø til beboerne

Der bor mange unge på Sofiebo, og vi har derfor et naturligt fokus på at skabe et ungdomsliv på stedet. Blandt andet afholdes filmaftener, fester og ungdomsaftener, hvor afdelingens unge kan invitere gæster.

Alderssammensætningen på Sofiebo spænder vidt og der er derfor fokus på, at der er aktiviteter der passer til børnenes/de unges forskellige behov.

Beliggenhed i forhold til Sofieskolen

Børnene/de unge på boafdeling Sofiebo har adgang til alle skolens aktiviteter. Det tager ca. 10 minutter at køre fra Damsagervej til Sofieskolen i bil. Til tider cykler enkelte børn/unge selv til og fra Sofieskolen med en medarbejder.